All projects
 
Stationsgebied · Utrecht, Nederland

Nieuw verbindingen en ruimte voor de stad

 
 

Met een reeks nieuwe publieke ruimtes transformeerden we het stationsgebied van Utrecht tot een veilig, uitnodigend en vanzelfsprekend aangehaakt onderdeel van de stad. Aanleiding voor het ontwerp was de door verschillende partijen in het gebied gewenste schaalvergroting. Deze hebben we gekoppeld aan de belangen van de stad en aan het herstellen en gebruik maken van waardevolle historische structuren. Daarmee konden we nieuwe aantrekkelijke verbindingen, sociale veiligheid en hoogwaardige, natuurinclusieve openbare ruimte in en om het stationsgebied realiseren.

 
Locatie
Utrecht, Nederland
 
Status
Lopend
 
Jaartal
2012 - heden
 
Oppervlakte
22 ha
 
Opdrachtgever
Gemeente Utrecht, Rijksvastgoedbedrijf
 
Samenwerking
Gemeente Utrecht, Witteveen+Bos, ZJA
 
Credits
Melle van Dijk, Antoine Thevenet, Giulia Spagnolo, Stijn Poelstra
 
 
 

Stadse dynamiek en samenhang

Vanwege de complexe eigendomsverhoudingen en vele functies in het gebied, is het plan opgevat als een reeks samenhangende projecten die onafhankelijk van elkaar in hun eigen tijd uitgevoerd konden worden: een verhoogd entreeplein; een verbindende verhoogde openbare ruimte; De Catharijnesingel; het Jaarbeursplein; en de Croeselaan. Ieder project heeft zijn eigen kwaliteiten, programma en rol in het geheel. Allemaal maken ze directe verbinding met de omgeving en kunnen ze fungeren als drager van mogelijke nieuwe ontwikkelingen. Zo draagt elk ontwerp bij aan de dynamiek en samenhang van het stationsgebied en van de stad als geheel.

 

Ontmoetingsplek tussen stad en station

Een belangrijk doel van elk ontwerp was het voorkomen en herstellen van de problematiek die was ontstaan als gevolg van de schaalvergroting van de jaren ’60. Alle ingrepen die we hebben ontworpen zijn daarom gericht op sociale veiligheid, het voorkomen van achterkanten en het realiseren van verbinding met de omgeving. Ons concept voor een verhoogd openbaar plein als verbindende schakel tussen stationsgebied en de binnenstad is de ingreep waarmee veel puzzelstukken van het gebied op hun plek vielen. De ingreep creëerde, naast nieuwe openbare ruimte op het verhoogde maaiveld, ook ruimte direct eronder voor de grootste overdekte fietsenstalling ter wereld.

 
 
 
Creator of meaningful places

Natuurlijke verbinding tot in het centrum

De transformatie van de verkeersader Catharijnebaan naar Catharijnesingel herstelt niet alleen de originele waterloop, maar ook de vanzelfsprekende verbinding tussen station en binnenstad. De vernieuwde Catharijnesingel brengt groen, natuur, water en rust tot diep in een van de drukste plekken van Nederland. En geeft de stad een inclusief, aantrekkelijk park waar iedereen gebruik van kan maken.

Ontdek het project

 
 
 
Creator of meaningful places

Nieuwe kansen en kwaliteiten

De aanpak van het stationsgebied zorgt ervoor dat de potenties en kwaliteiten van veel plekken in en om het gebied opnieuw ontdekt en benut kunnen worden. Aan de Croeselaan laden we de nieuw ontstane dynamiek van de plek op met een hoogwaardige groenstructuur, met onder andere een beeldentuin voor bij de transformatie verwijderde kunstwerken en een verzorgingsplek voor bomen.

 

En op dit moment werken we aan uitbreiding van het Moreelsepark, waar we zorgen voor een autovrije, natuurinclusieve en aantrekkelijke inbedding van de bestaande monumenten en nieuwe ontwikkelingen op basis van de historische structuur.
Zo geeft een stapsgewijs uitgerolde visie op de aanpak van het stationsgebied Utrecht niet alleen verbindingen, kwaliteiten en openbare ruimte terug aan de stad, maar legt deze ook de kiem voor het (her)ontdekken van kansen en kwaliteiten.

 
Moreelsepark
 
 

Ontdek meer projecten