Het stationsgebied van Woerden gaat de komende jaren flink op de schop door onder andere de komst van twee ontwikkelgebieden waar circa 3.000 woningen worden gebouwd. Om ervoor te zorgen dat alle ontwikkelingen goed op elkaar aansluiten heeft OKRA samen met SVP en Cross Architecture een stedenbouwkundig plan gemaakt. De Woerdense gemeenteraad heeft met overgrote meerderheid ingestemd met het plan.
Woerden is de poort naar het Groene Hart en het stationsgebied is de poort naar de stad. Het stationsgebied ligt als schakel tussen de twee ontwikkelgebieden en vormt een scharnierpunt in de stad. In het stedenbouwkundig plan wordt onder andere beschreven hoe het stationsgebied er in de toekomst uit gaat zien. Het plan geeft ook een visie op het parkeervraagstuk en het ontrafelen van de logistieke knoop die het stationsgebied is.
In het plan worden bestaande en nieuwe groene ruimten met elkaar verbonden via een verkeersluwe klimaatroute die een staalkaart biedt met oplossingen om het gebied natuurinclusief en klimaatbestendig te ontwerpen. Het resultaat wordt een onderscheidende openbare ruimte in het stationsgebied en een aantrekkelijke groene verbinding met de nieuwe ontwikkelgebieden die samen de ‘Poort van Woerden’ worden genoemd.
OKRA werkt al sinds 2016 aan een vergelijkbare opgave in Hilversum om de verbinding tussen het station en de binnenstad te verbeteren en het stationsgebied te transformeren tot een aangename plek voor ontmoeting en verblijf. Wim Voogt, directeur en partner van OKRA, is sinds 2019 stedenbouwkundig supervisor van het Hilversumse stationsgebied. Eerder werkte OKRA aan de transformatie van het stationsgebied van Utrecht Centraal, met het vernieuwde Jaarbeursplein als echte blikvanger.